logotyp

Školní vzdělávací program

VZDĚLÁVACÍ OBSAH ŠVP

 

Základem vzdělávacího obsahu je hra, která je pro dítě nejpřirozenější a rozvíjí všechny oblasti vývoje dítěte. Dalším prostředkem jsou spontánní, polořízené a řízené činnosti. Obsah se odvíjí i od nepředvídatelných životních situací. Snažíme se, aby vzdělávání probíhala individuálně i skupinově.                                                                                                         ŠVP určuje přibližné časové rozložení daných témat nezávazně. Časový prostor k realizaci zůstává otevřený, flexibilní, dostatečně volný s prostorem pro aktuální situace, pro aktivní vstup dětí i tvořivost učitelky. ŠVP je dokument, který se stále vyvíjí, a který úzce souvisí s postupným získáváním nových zkušeností, poznatků z autoevaluace, se stálým sebevzdělávání pedagogů a s postupnými změnami podmínek, které jej ovlivňují.

 

Tematický název Školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání je:

,,STROM POZNÁNÍ“

téma: ZDRAVÍ

2 téma: RODINA

3 téma: ZVYKY, TRADICE A OSLAVY

4 téma: ZMĚNY V PŘÍRODĚ 

 

1. téma: ZDRAVÍ

Cíle         

-          uvědomovat si základní funkci těla, zejména smyslové orgány

-          prevence onemocnění

-          výchova ke zdravému životnímu stylu vnímání jednotlivých částí těla

Obsah

  • činnosti a situace spojené s vytvářením zdravého životního stylu
  • osvojování zdravých životních návyků
  • dítě poznává a učí se vnímat své tělo, uvědomuje emoce, učí se zvládat nové situace, získává zdravé sebevědomí, uvědomuje si své schopnosti
  • poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě

 

Naplňuje dílčí cíle

  • vytvářet si správné postoje ke zdravému životnímu stylu
  • rozlišuje, co je zdraví/nemoc, bezpečí/nebezpečí
  • uvědomování si vlastního těla
  • zvládat sebeobsluhu, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně preventivní návyky
  • mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, aktivního pohybu a zdravé výživy
  • zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí
  • zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami, nástroji a materiály
  • vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
  • vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
  • orientovat se v prostoru i v rovině, částečně se orientovat v čase
  • získat jistotu v kolektivu třídy, důvěřovat učitelkám, navazovat kamarádské vztahy
  • učit se vzájemně domluvit a řešit spory. dodržovat dohodnutá pravidla a řídit se jimi
  • uvědomovat si, že každý má v životě své místo (v rodině, ve škole apod.)
  • svoje prožitky a pocity slovně, výtvarně, pohybově a dramaticky ztvárnit a vyjádřit 

 

 

Rizika

  • nevšímavost k nevhodné komunikaci a ke sporům mezi dětmi
  • malá podpora dětských přátelství
  • nevytvořená a nedostatečně formulovaná pravidla chování ve vztahu k druhému
  • nedostatek možností a příležitostí k poznávacím činnostem
  • nemožnost spolupodílet se na volbě činností a realizovaného tématu 

Nabídka činností a příležitostí

  • smyslové a psychomotorické hry
  • jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti v oblasti osobní hygieny, stolování, oblékání, úklidu
  • činnosti směřující k ochraně zdraví, vytváření zdravých životních návyků
  • činnosti směřující k prevenci úrazů, závislostí
  • činnosti relaxační a odpočinkové
  • hudební a hudebně – pohybové hry
  • činnosti zaměřené k poznávání lidského těla
  • lokomoční pohybové činnosti (chůze, běh, skoky, lezení)
  • nelokomoční pohybové činnosti (změny poloh a pohybů na místě) a jiné činnosti (turistika, míčové hry, sezónní činnosti)
  • výtvarné vyjádření prožitků, koláže, práce s prstovými barvami, kresba, malba, vystřihování, lepení, nácvik básní a písní k tématu. 

 

2. téma: RODINA

Cíl 

-          naučit se žít ve skupině

Obsah

  • činnosti spojeny s prožíváním dějů i změn ve společnosti, ve které dítě žije
  • vytváření základních návyků společenského chování
  • učení se porozumět vztahům mezi lidmi, hodnotám, toleranci řešení situací, vzájemné pomoci a spolupráci
  • vést děti k respektování domluvených pravidel chování ve vztahu k druhému
  • seznámit děti s různými způsoby komunikace
  • vést děti k aktivnímu poznávání okolního světa
  • učit děti si vážit lidské práce, posilovat zájem dětí o pracovní činnosti, učit děti vzájemné spolupráci a pomoci
  • poznávat své bydliště a jeho okolí, poznávat město, ve kterém žiji
  • vnímat různorodost života na zemi, vytvářet u dětí povědomí o existenci jiných národů kultur
  • posilovat v dětech radost z objevování, probouzet u dětí zájem o okolní svět

Naplňuje dílčí cíle:

  • být citlivé ve vztahu k živým bytostem; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný
  • navazuje kontakty s dospělými, komunikuje s nimi vhodným způsobem
  • navazuje a udržuje dětská přátelství
  • umí vést rozhovor (naslouchat, vyčkat až druhý domluví)
  • vnímá, co si druhý přeje či potřebuje, má ohled na druhého a soucítí s ním
  • uplatňuje své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého, učí se přijímat a uzavírat kompromisy, řeší konflikt dohodou

Rizika

  • málo podnětné prostředí
  • nedostatek možností projevovat vlastní city, sdělovat prožitky
  • nepřiměřené nároky na dítě
  • nedostatek uznání
  • nedostatek možností a příležitostí k poznávacím činnostem
  • nemožnost spolupodílet se na volbě činností a realizovaného tématu
  • nedostatek či zkreslení elementárních informací lidském těle 

Nabídka činností a příležitostí 

  • hry a příležitosti, kde může dítě projevit vůli, spolupráci, své schopnosti
  • korespondence s indickými dětmi
  • činnosti zaměřené na porozumění pravidlům, spolupodílení se na tvorbě pravidel
  • hry a činnosti, které vedou k ohleduplnosti k druhému, pomoci mu, vyřešit vzájemný   
  • spor
  • aktivity přibližující mravní hodnoty (dobro, zlo, spravedlnost)
  • společná setkávání, povídání, naslouchání druhému 

 

3. téma: ZVYKY, TRADICE A OSLAVY 

Cíle – porozumět společenskému světu, rozvoj aktivit

Obsah

  • seznamování dětí s oslavami a tradicemi pomocí prožitků, příběhů a pohádek
  • rozvíjení pozitivních vztahů ke kultuře a umění
  • činnosti a situace spojené s uvědoměním a prožíváním své identity a osobních rolí, které dítě neustále prožívá a se kterými se setkává
  • příprava na role a situace, se kterými se může v životě setkat
  • vést děti k sounáležitosti s lidmi, naučit děti dělat si vzájemně drobné radosti
  • povědomí o existenci jiných kultur a národností

 

Naplňuje dílčí cíle

  • porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku příběhu, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách)
  • seznámení dětí s lidovými pohádkami a tradicemi v Čechách i ve světě
  • utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách
  • vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik
  • vzbuzování pocitů radosti a pohody u dětí, rozvoj schopnosti sebeovládání
  • vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností
  • vyjádřit slovně, výtvarně, hudebně, pohybově i dramaticky své prožitky, představivost a fantazii a svoje zážitky zhodnotit (říci, co bylo zajímavé, co zaujalo, co se líbilo apod.)
  • soustředit se na určitou činnost, udržet pozornost, dokončit práci
  • chápat, že každý má v určité skupině svou roli, podle které je třeba se chovat
  • sledovat děj a zachytit hlavní myšlenku příběhu
  • vedení dětí chápat odlišnosti
  • umět vyjádřit své pocity (soucit, radost, smutek, lásku, strach, spokojenost, odmítání)
  • rozvíjení řečových a jazykových schopností
  • posilování přirozených poznávacích citů
  • dokázat rozlišovat vhodné a nevhodné chování
  • osvojování schopnosti chránit své osobní soukromí a bezpečí ve vztazích
  • rozvoj schopnosti se přizpůsobovat společenskému prostředí a jeho změnám
  • rozvíjení jazykových a řečových schopností dětí
  • dodržovat základní normy společenského chování a používat slova děkuji, promiň,
  • odpouštím ti apod. 
  • rozvíjení prosociálního chování dětí
  • seznámit děti se zvyky a tradicemi – Vánoce, Velikonoce, Masopust….
  • umožňovat dětem zážitky s literaturou v průběhu celého dne, využívat texty k dramatizaci, k pohybu a pantomimě, procvičování kooperativního chování
  • rozlišování dobra a zla
  • podpora kladných mezilidských vztahů mezi dětmi navzájem, rozvoj kooperace u dětí
  • prohlubovat poznatky o vhodném společenském chování při společenských akcích v MŠ i mimo ni
  • osvojování si kultivovaného rozhovoru
  • osvojování řečových dovedností dětí

 

Rizika

  • málo podnětné prostředí
  • nedostatek možností projevovat vlastní city, sdělovat prožitky
  • nepřiměřené nároky na dítě
  • nedostatek uznání
  • nedostatek možností a příležitostí k poznávacím činnostem
  • nemožnost spolupodílet se na volbě činností a realizovaného tématu
  • nedostatek či zkreslení elementárních informací lidském těle 

Nabídka činností a příležitostí

  • účast na kulturních akcí (Vítání občánků, Vánoce v domově pro seniory apod.)
  • výtvarné, hudební, dramatické a sportovní aktivity
  • návštěvy výstav a divadelních představení
  • činnosti seznamující děti s různými zvyky a tradicemi běžnými v jeho i jiném kulturním prostředí
  • příprava a realizace společných oslav (narozeniny, společný den, spaní v MŠ apod.)
  • tvůrčí i receptivní činnosti (literární, výtvarné, dramatické a hudební činnosti)
  • aktivity přibližující dítěti svět kultury a umění a umožňující mu poznat rozmanitost kultur (výtvarné, hudební a dramatické činnosti, sportovní aktivity, zábavy, účast dětí na kulturních akcích, návštěvy výstav, divadelních a filmových představení, využívání příležitostí seznamující dítě přirozeným způsobem s různými tradicemi a zvyky běžnými v jeho kulturním prostředí apod.) 

 

 

4. téma: ZMĚNY V PŘÍRODĚ 

Cíle 

-          porozumět přírodnímu světu

Obsah

  • naučit děti rozumět přírodě
  • vytvořit jim odpovědný postoj k životnímu prostředí
  • učit děti chránit a vnímat přírodu
  • seznámit děti s tím, že vše má svůj řád a pravidla, všechno má svůj čas a svou hodnotu
  • přiblížit dětem změny v přírodě
  • podporovat u dětí vztah k přírodě

Naplňuje dílčí cíle:

  • mít povědomí o rozmanitosti a různorodosti světa (přírody i lidé) →povědomí o existenci různých zemí, o planetě zemi, o vesmíru
  • vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý
  • rozvoj logického myšlení, pozorování zvídavosti dětí, zájmu, radosti z objevování
  • porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé (všechno kolem se mění, vyvíjí, pohybuje a proměňuje a že s těmito změnami je třeba v životě počítat), přizpůsobovat se běžně proměnlivým okolnostem doma i v mateřské škole
  • vytváření povědomí vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou
  • vnímat různosti života na zemi, poznávat různé ekosystémy
  • všímat si změn počasí a změn v přírodě v souvislosti s ročním obdobím
  • učení se slovně charakterizovat roční období a porovnávání je s ostatními
  • chápání časových pojmů – části dne, týdne, roční období
  • rozlišovat aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat, všímat si nepořádků a škod, upozornit na ně
  • pomáhat pečovat o okolní životní prostředí (dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.). 
  • vedení dětí ke společné účasti na činnostech
  • vedení dětí k bezpečnosti při hrách v MŠ i venku
  • Rozvoj schopnosti se přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí
  • rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
  • umožnit dostatečné pohybové aktivity všem dětem, rozvoj pohybových dovedností a schopností, ovládání pohybového aparátu
  • podpora zájmu dětí o učení , o získání nových poznatků a zkušeností
  • seznamování se životem ve městě a na vesnici, vnímání rozdílů

 

Rizika

  • nedostatek příležitostí vidět a vnímat svět v jeho pestrosti a změně
  • nedostatek možností projevovat vlastní city, sdělovat prožitky
  • nepřiměřené nároky na dítě
  • převaha zprostředkovaného poznání
  • nedostatek možností a příležitostí k poznávacím činnostem
  • nemožnost spolupodílet se na volbě činností a realizovaného tématu 

Nabídka činností a příležitostí 

  • přirozené i zprostředkované poznávání přírody a jejich změn →živá a neživá příroda, rostliny a živočichové, podnebí, počasí, roční doba, svět
  • poučení o možných nebezpečných situacích a dítěti dostupných způsobech, jak se chránit (dopravní situace, manipulace s některými předměty a přístroji, kontakt se zvířaty, léky, jedovaté rostliny, běžné chemické látky, technické přístroje, objekty a jevy, požár, povodeň a jiné nebezpečné situace a další nepříznivé přírodní a povětrnostní jevy), využívání praktických ukázek varujících dítě před nebezpečím
  • kognitivní činnosti (kladení otázek a hledání odpovědí, diskuse nad problémem, vyprávění, poslech, objevování) 
  • smysluplné činnosti přispívající k péči o životní prostředí a okolní krajinu, pracovní činnosti, pěstitelské a chovatelské činnosti, činnosti zaměřené k péči o školní prostředí, školní zahradu a blízké okolí  

 

Created by © 2012 - 2024 ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek webdesign